Interview met Mark Teurlings

Vandaag interview ik voor onze 14e editie Laurie (32) en Larissa (27), zij

startten eind 2018 hun eigen groeiende onderneming:

PrettySales The DreamJob Agency. 


Inmiddels bijna anderhalf jaar verder kunnen zij met trots zeggen dat zij

naast het creëren van hun eigen droombaan, al vele anderen begeleid

en geholpen hebben, op weg naar de ware DreamJob Klik hieronder voor het volledige interview of lees het uitgebreide verhaal hieronder

xx-xx_PrettySales_AdamXXXL_mrt2020
.pdf
Download PDF • 304KB

Mark: Hoe gaat het met jullie?

Larissa: Goed! Als we terugkijken naar de start van ons bedrijf en waar

we nu staan, zijn we echt ontzettend trots. Soms kijken we elkaar aan en

hebben we echt besef momentjes. Begin dit jaar nog bij het lanceren

van onze eigen PrettySales App. We staan altijd even stil bij onze

successen, groot of klein. Uiteraard zoals denk ik in elke opstart van een

nieuw bedrijf ook ontzettend veel geleerd, niet alles gaat voor de wind.

We zijn tegen dingen aangelopen waar we echt zelf doorheen moesten

en van hebben moeten leren. Ik ben van mening dat het juist is hoe je

met die tegenslagen omgaat. Ondernemen leer je echt niet bij een

werkgever in dienst, daar zijn we inmiddels wel goed achter. Geen dag is

bij ons hetzelfde! We vinden het belangrijk ons altijd ‘humble’ op te

stellen. ,If you’re the smartest person in the room, you’re in the wrong

room’. Afgelopen jaar was mooi, maar kende ook een groot dieptepunt

met het overlijden van Laurie’s moeder.


Laurie: Naast de grote support van mijn thuisfront, heeft Larissa mij ook

door deze periode heen geholpen. De motivatie voor ons bedrijf en onze

professionals zijn dan ook zeker mijn houvast en afleiding. Het zet je met

beide benen op de grond en helpt mij aan de andere kant weer elke dag

te plukken en nog meer te doen waar je je goed bij voelt en energie van

krijgt!


Larissa: We startten ons bedrijf allebei moeder, Laurie net terug van

verlof van haar 2e, en ikzelf hoogzwanger van mijn 2 e zoon.

We hebben wel veel goedbedoelde reacties gehad, van zouden jullie dat

wel doen in deze periode van jullie leven. Ondanks tegenslagen die er

nu eenmaal bij horen, hebben wij dit gevoel nog nooit gehad. Bij de

opzet van het bedrijf kon gelukkig veel achter de schermen plaats

vinden, maar Laurie's kleinste is in het begin veel mee naar afspraken

geweest. Stella, onze mascotte!


Mark: Hoe is het idee voor jullie bedrijf ontstaan?

Larissa: Wij werkten een aantal jaren naast elkaar als collega’s in de

cosmetica, kwamen elkaar ,on the road’ vaak tegen. Ik wilde altijd al

eens echt met Laurie samen werken. Ik ben een aantal jaar terug al

gaan ondernemen in de beautybranche en wilde weer op de vloer staan

om dicht bij het vuur te zijn. In Laurie haar laatste job heeft ze mij

aangenomen als Freelancer. Helaas ging Laurie toen de weg op als

Area Manager voor een groot warenhuisketen, en na haar verlof is ze

gestopt. Toen zag ik mijn kans schoon! Haha....


Laurie: Ja, Larissa belde mij op en zei: ,Wij gaan 24-karaat

gouden cappuccino drinken, want ik wil iets met je bespreken'..

Ik zie haar nog haar auto uitkomen met haar dunne beentjes en die 38

weken zwangere buik met een mega groot moodboard. ,Laur, dit gaan

we doen!


Larissa: In ons werk in de loop der jaren werd ons veel gevraagd, jij hebt

zo een toffe glamour baan, weet je misschien iets voor mij? Zo hebben

we best wat mensen doorgestuurd en aangedragen. In de eerste

instantie wilden wij vooral professionals helpen aan hun droombaan.

Uiteraard hebben we met onze ervaring in de branche veel gezien en

opgemerkt. Het idee was bij de start nog helemaal niet zo concreet zoals

het nu staat, het heeft echt zo vorm gekregen door gewoon ergens te

starten en te gaan proberen.


Mark: Wat maakt jullie werkwijze bijzonder?

Laurie: Doordat wij meerdere functies daadwerkelijk zelf recent hebben

doorlopen en ook beide te vinden zijn op de werkvloer naast onze

medewerkers, weten wij precies wat er nodig is qua verwachting bij onze

opdrachtgevers.


Larissa: De retail/cosmetica markt is in de afgelopen jaren ontzettend

veranderd. Door de jaren heen is de manier van kopen als klant

veranderd, je kunt nu eenmaal op elke hoek van de straat, of vanuit je

stoel je cosmetica aanschaffen en is vaak dezelfde dag nog in huis.  

Door deze veranderingen van dichtbij te hebben meegemaakt, en de

komst van vele nieuwe prachtige merken is het belangrijk, dat je als

merk, en als Beauty Consultant hierin mee verandert en hierop inspeelt.


Mark: Wat doen jullie precies bij PrettySales?

Laurie: Als niche hebben wij exclusief gekozen voor de cosmetica. Hier

ligt ook onze ruime ervaring en passie en is een geweldige branche om

in werkzaam te zijn.

- Werving & Selectie

Wij verzorgen het gehele werving & selectie proces voor diverse

cosmetica bedrijven. Wij hanteren hierin een andere aanpak dan veel

bedrijven gewend zijn waardoor we snel kunnen schakelen en hier echt

een long term kandidaat uit voort vloeit.

- Uitzendbasis/ZZP-ers

Daarnaast hebben wij inmiddels een sterke poule geworven met

professionals welke in te zetten zijn in de cosmetica. Hierbij moet je

denken aan spontane persoonlijkheden, die een sterke affiniteit hebben

met Cosmetica en Sales. Wij leiden hen zelf op in ons eigen

PrettySalesAcademy, waarna er grote kans is op korte termijn inzetbaar

te zijn in een parfumerie of luxe warenhuis. 

We ondersteunen in het onboarding proces, en gaan mee naar de

werkdag om ondersteuning te bieden ‘on the job’.

- Trainingen

We zien veel dat een klant een ervaren persoon zoekt met een

gedetailleerd profiel. Iemand die helemaal ‘ready to go’ is. Ook zien we,

dat er nog weinig mensen opgeleid worden in de praktijk. En dit is nu net

waar bij ons ook een grote focus ligt.


We verzorgen op maat ontwikkelde trainingen op het gebied van

Cosmetica Sales. Deze trainingen hebben een direct effect in de praktijk

met een geweldig meetbare opvolging.


Wij behandelen hierin vooral de

mindset en verschillende overtuigingen die kunnen belemmeren in het

verkoopproces. Geschikt voor cosmetica professionals die al langer in

het vak zitten, maar ook bijvoorbeeld de jongere ‘Millenials’ en ‘Gen Z’

die net van een opleiding komen en starten in de cosmetica. Naast een

groot verantwoordelijkheidsgevoel voor hen, voelen we ons ook met

deze generaties verbonden en willen hen extra goed begeleiden in het

arbeidsproces.


Uiteindelijk vinden wij dat het bij Sales vooral draait om het effectief

inzetten van je communicatie en daarbij centraal een blijvende connectie

die je kunt maken met je gesprekspartner. De ander met de beste

intentie echt helpen, vanuit je passie.


Mark: Wat is jullie missie?

Laurie: Plezier in het werk hebben! Dit willen wij ook voor onze

medewerkers. We vinden het erg belangrijk dat het duidelijk is dat onze

Beauty Consultants niet voor ons werken, maar wij voor hen. Wij doen

ons best om er altijd een feestje van te maken en onze waardering op

verschillende manier te laten spreken.


Daarnaast focussen wij op de ontwikkeling per individu. Soms werken

cosmetica professionals lang of kort bij ons, onze missie is uiteindelijk

dat wij ze altijd iets hebben kunnen meegeven en weer een stap verder

hebben kunnen brengen in zijn of haar carrière.


Mark: Waar liggen jullie grootste verschillen ten opzichte van elkaar? 

Laurie: Larissa is echt super creatief. Ik schrijf meestal de teksten en

Larissa is echt van marketing en beeldmateriaal. Ze kan bijvoorbeeld

binnen een half uur de meest creatieve en gedetailleerde

kerstgeschenken bedenken en uitwerken. Als we een presentatie nodig

hebben stuur ik haar een tekst met dit moet erin. Even later stuurt ze me

dan het resultaat, welke dan ook helemaal in lijn is met mijn ideeën. Ook

is ze een heel goede recruiter en sales, dit zit echt van nature in haar. Ze

belt zo iemand koud op met een goed verhaal. Dat vind ik knap.

Daarnaast is Larissa iemand die overal bovenop zit en nergens gras

over laat groeien. Een doorzetter pur sang. Waar ikzelf na proberen het

er vaker bij zou laten, pakt zij door. ,If you are saying no, you are saying

no to the wrong person’. Haha..!

Als ze iets in haar hoofd heeft, krijgt ze het voor elkaar. 


Larissa: Ik noem Laurie altijd Miss Calculate. Als ik praat en een idee

overleg, zit zij al met haar rekenmachine van alles uit te rekenen. Zij

komt dan met de praktische kant.

Laurie verzorgt momenteel veel HR gerelateerde taken en is hier ook

goed in. Door haar mindset is ze flexibel en kan zij snel schakelen om tot

oplossingen te komen. Laurie is meer van de financiële kant en

bedrijfsvoering, ze laat niets aan het toeval over en weet precies hoe we

ervoor staan. Echt een helicopter view. Nu komt Laurie heel serieus over

maar is ook mega grappig.


Mark: Wat is jullie focus voor dit jaar?

Laurie: Die ligt 100% bij de zorgvuldige uitbreiding van onze poules en

de ontwikkeling van onze bestaande en nieuwe Beauty Consultants. De tijden in Cosmetica zijn dit jaar ook ontzettend veranderd door het Covid-19 dus hier passen wij onze 'Pretty Way To Sales 

Ook werken wij momenteel aan de uitbreiding van ons kantoor

personeel, en onze Academy met ons trainingsaanbod. 


Mark: Hoe combineren jullie het moederschap met het leiden van een

eigen business? 

Larissa: We vinden het belangrijk om te streven naar de ultieme

werk/privé balans. Natuurlijk hebben we dit in de praktijk echt niet altijd

en gaat niet alles over rozen, maar plannen wel zo veel mogelijk heel

bewust in. De vrije tijd is dan ook vaak goed geblokt. Door alle

gebeurtenissen van afgelopen jaar, realiseren wij ons ook maar al te

goed dat je het leven moet vieren, en het allerbelangrijkste is te doen wat

je het allerleukste vindt en waar jij je goed bij voelt! Binnenkort ligt dit magazine in de winkels!


https://www.amsterdamxxxl.nl/ MUA: @Rosyroos

Recente blogposts

Alles weergeven

Assistant Store Manager Morphe Cosmetics

Finally! Morphe Cosmetics komt naar Nederland! Voor deze rol is PrettySales exclusief op zoek naar DE Assistent Store Manager voor de binnenkort te openen Morphe Store in de Kalverstraat te Amsterdam.

© 2019 PrettySales, gevestigd te s-Gravenhage en ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 73114421
Op al onze diensten zijn de algemene voorwaarden van toepassing. 
Bij PrettySales vinden we jouw privacy erg belangrijk. Dit betekent dat wij vertrouwelijk, zorgvuldig en volgens de geldende privacywetgeving (AVG) omgaan met de gegevens die wij over jou te weten komen. Download hieronder de Voorwaarden en de Privacy Statement.

  • Facebook Basic Black
  • Black Instagram Icon