Interview met Mark Teurlings
Vandaag interview ik voor onze 14e editie Laurie (32) en Larissa (27), zij
startten eind 2018 hun eigen groeiende onderneming:
PrettySales The DreamJob Agency.

Inmiddels bijna anderhalf jaar verder kunnen zij met trots zeggen dat zij
naast het creëren van hun eigen droombaan, al vele anderen begeleid
en geholpen hebben, op weg naar de ware DreamJob Klik hieronder voor het volledige interview of lees het uitgebreide verhaal hieronder
Mark: Hoe gaat het met jullie?
Larissa: Goed! Als we terugkijken naar de start van ons bedrijf en waar
we nu staan, zijn we echt ontzettend trots. Soms kijken we elkaar aan en
hebben we echt besef momentjes. Begin dit jaar nog bij het lanceren
van onze eigen PrettySales App. We staan altijd even stil bij onze
successen, groot of klein. Uiteraard zoals denk ik in elke opstart van een
nieuw bedrijf ook ontzettend veel geleerd, niet alles gaat voor de wind.
We zijn tegen dingen aangelopen waar we echt zelf doorheen moesten
en van hebben moeten leren. Ik ben van mening dat het juist is hoe je
met die tegenslagen omgaat. Ondernemen leer je echt niet bij een
werkgever in dienst, daar zijn we inmiddels wel goed achter. Geen dag is
bij ons hetzelfde! We vinden het belangrijk ons altijd ‘humble’ op te
stellen. ,If you’re the smartest person in the room, you’re in the wrong
room’. Afgelopen jaar was mooi, maar kende ook een groot dieptepunt
met het overlijden van Laurie’s moeder.
Laurie: Naast de grote support van mijn thuisfront, heeft Larissa mij ook
door deze periode heen geholpen. De motivatie voor ons bedrijf en onze
professionals zijn dan ook zeker mijn houvast en afleiding. Het zet je met
beide benen op de grond en helpt mij aan de andere kant weer elke dag
te plukken en nog meer te doen waar je je goed bij voelt en energie van
krijgt!
Larissa: We startten ons bedrijf allebei moeder, Laurie net terug van
verlof van haar 2e, en ikzelf hoogzwanger van mijn 2 e zoon.
We hebben wel veel goedbedoelde reacties gehad, van zouden jullie dat
wel doen in deze periode van jullie leven. Ondanks tegenslagen die er
nu eenmaal bij horen, hebben wij dit gevoel nog nooit gehad. Bij de
opzet van het bedrijf kon gelukkig veel achter de schermen plaats
vinden, maar Laurie's kleinste is in het begin veel mee naar afspraken
geweest. Stella, onze mascotte!
Mark: Hoe is het idee voor jullie bedrijf ontstaan?
Larissa: Wij werkten een aantal jaren naast elkaar als collega’s in de
cosmetica, kwamen elkaar ,on the road’ vaak tegen. Ik wilde altijd al
eens echt met Laurie samen werken. Ik ben een aantal jaar terug al
gaan ondernemen in de beautybranche en wilde weer op de vloer staan
om dicht bij het vuur te zijn. In Laurie haar laatste job heeft ze mij
aangenomen als Freelancer. Helaas ging Laurie toen de weg op als
Area Manager voor een groot warenhuisketen, en na haar verlof is ze
gestopt. Toen zag ik mijn kans schoon! Haha....
Laurie: Ja, Larissa belde mij op en zei: ,Wij gaan 24-karaat
gouden cappuccino drinken, want ik wil iets met je bespreken'..
Ik zie haar nog haar auto uitkomen met haar dunne beentjes en die 38
weken zwangere buik met een mega groot moodboard. ,Laur, dit gaan
we doen!
Larissa: In ons werk in de loop der jaren werd ons veel gevraagd, jij hebt
zo een toffe glamour baan, weet je misschien iets voor mij? Zo hebben
we best wat mensen doorgestuurd en aangedragen. In de eerste
instantie wilden wij vooral professionals helpen aan hun droombaan.
Uiteraard hebben we met onze ervaring in de branche veel gezien en
opgemerkt. Het idee was bij de start nog helemaal niet zo concreet zoals
het nu staat, het heeft echt zo vorm gekregen door gewoon ergens te
starten en te gaan proberen.
Mark: Wat maakt jullie werkwijze bijzonder?
Laurie: Doordat wij meerdere functies daadwerkelijk zelf recent hebben
doorlopen en ook beide te vinden zijn op de werkvloer naast onze
medewerkers, weten wij precies wat er nodig is qua verwachting bij onze
opdrachtgevers.
Larissa: De retail/cosmetica markt is in de afgelopen jaren ontzettend
veranderd. Door de jaren heen is de manier van kopen als klant
veranderd, je kunt nu eenmaal op elke hoek van de straat, of vanuit je
stoel je cosmetica aanschaffen en is vaak dezelfde dag nog in huis.
Door deze veranderingen van dichtbij te hebben meegemaakt, en de
komst van vele nieuwe prachtige merken is het belangrijk, dat je als
merk, en als Beauty Consultant hierin mee verandert en hierop inspeelt.
Mark: Wat doen jullie precies bij PrettySales?
Laurie: Als niche hebben wij exclusief gekozen voor de cosmetica. Hier
ligt ook onze ruime ervaring en passie en is een geweldige branche om
in werkzaam te zijn.
- Werving & Selectie
Wij verzorgen het gehele werving & selectie proces voor diverse
cosmetica bedrijven. Wij hanteren hierin een andere aanpak dan veel
bedrijven gewend zijn waardoor we snel kunnen schakelen en hier echt
een long term kandidaat uit voort vloeit.
- Uitzendbasis/ZZP-ers
Daarnaast hebben wij inmiddels een sterke poule geworven met
professionals welke in te zetten zijn in de cosmetica. Hierbij moet je
denken aan spontane persoonlijkheden, die een sterke affiniteit hebben
met Cosmetica en Sales. Wij leiden hen zelf op in ons eigen
PrettySalesAcademy, waarna er grote kans is op korte termijn inzetbaar
te zijn in een parfumerie of luxe warenhuis.
We ondersteunen in het onboarding proces, en gaan mee naar de
werkdag om ondersteuning te bieden ‘on the job’.
- Trainingen
We zien veel dat een klant een ervaren persoon zoekt met een
gedetailleerd profiel. Iemand die helemaal ‘ready to go’ is. Ook zien we,
dat er nog weinig mensen opgeleid worden in de praktijk. En dit is nu net
waar bij ons ook een grote focus ligt.
We verzorgen op maat ontwikkelde trainingen op het gebied van
Cosmetica Sales. Deze trainingen hebben een direct effect in de praktijk
met een geweldig meetbare opvolging.
Wij behandelen hierin vooral de
mindset en verschillende overtuigingen die kunnen belemmeren in het
verkoopproces. Geschikt voor cosmetica professionals die al langer in
het vak zitten, maar ook bijvoorbeeld de jongere ‘Millenials’ en ‘Gen Z’
die net van een opleiding komen en starten in de cosmetica. Naast een
groot verantwoordelijkheidsgevoel voor hen, voelen we ons ook met
deze generaties verbonden en willen hen extra goed begeleiden in het
arbeidsproces.
Uiteindelijk vinden wij dat het bij Sales vooral draait om het effectief
inzetten van je communicatie en daarbij centraal een blijvende connectie
die je kunt maken met je gesprekspartner. De ander met de beste
intentie echt helpen, vanuit je passie.
Mark: Wat is jullie missie?
Laurie: Plezier in het werk hebben! Dit willen wij ook voor onze
medewerkers. We vinden het erg belangrijk dat het duidelijk is dat onze
Beauty Consultants niet voor ons werken, maar wij voor hen. Wij doen
ons best om er altijd een feestje van te maken en onze waardering op
verschillende manier te laten spreken.
Daarnaast focussen wij op de ontwikkeling per individu. Soms werken
cosmetica professionals lang of kort bij ons, onze missie is uiteindelijk
dat wij ze altijd iets hebben kunnen meegeven en weer een stap verder
hebben kunnen brengen in zijn of haar carrière.
Mark: Waar liggen jullie grootste verschillen ten opzichte van elkaar?
Laurie: Larissa is echt super creatief. Ik schrijf meestal de teksten en
Larissa is echt van marketing en beeldmateriaal. Ze kan bijvoorbeeld
binnen een half uur de meest creatieve en gedetailleerde
kerstgeschenken bedenken en uitwerken. Als we een presentatie nodig
hebben stuur ik haar een tekst met dit moet erin. Even later stuurt ze me
dan het resultaat, welke dan ook helemaal in lijn is met mijn ideeën. Ook
is ze een heel goede recruiter en sales, dit zit echt van nature in haar. Ze
belt zo iemand koud op met een goed verhaal. Dat vind ik knap.
Daarnaast is Larissa iemand die overal bovenop zit en nergens gras
over laat groeien. Een doorzetter pur sang. Waar ikzelf na proberen het
er vaker bij zou laten, pakt zij door. ,If you are saying no, you are saying
no to the wrong person’. Haha..!
Als ze iets in haar hoofd heeft, krijgt ze het voor elkaar.
Larissa: Ik noem Laurie altijd Miss Calculate. Als ik praat en een idee
overleg, zit zij al met haar rekenmachine van alles uit te rekenen. Zij
komt dan met de praktische kant.
Laurie verzorgt momenteel veel HR gerelateerde taken en is hier ook
goed in. Door haar mindset is ze flexibel en kan zij snel schakelen om tot
oplossingen te komen. Laurie is meer van de financiële kant en
bedrijfsvoering, ze laat niets aan het toeval over en weet precies hoe we
ervoor staan. Echt een helicopter view. Nu komt Laurie heel serieus over
maar is ook mega grappig.
Mark: Wat is jullie focus voor dit jaar?
Laurie: Die ligt 100% bij de zorgvuldige uitbreiding van onze poules en
de ontwikkeling van onze bestaande en nieuwe Beauty Consultants. De tijden in Cosmetica zijn dit jaar ook ontzettend veranderd door het Covid-19 dus hier passen wij onze 'Pretty Way To Sales
Ook werken wij momenteel aan de uitbreiding van ons kantoor
personeel, en onze Academy met ons trainingsaanbod.
Mark: Hoe combineren jullie het moederschap met het leiden van een
eigen business?
Larissa: We vinden het belangrijk om te streven naar de ultieme
werk/privé balans. Natuurlijk hebben we dit in de praktijk echt niet altijd
en gaat niet alles over rozen, maar plannen wel zo veel mogelijk heel
bewust in. De vrije tijd is dan ook vaak goed geblokt. Door alle
gebeurtenissen van afgelopen jaar, realiseren wij ons ook maar al te
goed dat je het leven moet vieren, en het allerbelangrijkste is te doen wat
je het allerleukste vindt en waar jij je goed bij voelt! Binnenkort ligt dit magazine in de winkels!
https://www.amsterdamxxxl.nl/ MUA: @Rosyroos